Barion Pixel

Storytelling az online marketingben

Ha egy kicsit is otthon vagy az online marketingben, akkor biztosan hallottál már a storytelling, vagyis történetmesélés technikájáról. Ha mégsem, akkor röviden elmondom, hogy miről van szó pontosan: a storytelling egy történet elmesélésének művészete. A varázslatos, magával ragadó hangulat átadása a történetmesélésen keresztül. A marketingben pedig azt jelenti, hogy az olvasóiddal, hallgatóiddal, potenciális vásárlóiddal egy történet szereplőin és/vagy eseményein keresztül kapcsolódsz.

Peter Gruber a Tell to win című könyvében- ami egyébként a storytelling egyik alapműve- így fogalmaz:

„Egy történet nem hab a tortán. Ő maga a torta.”

És hogy mit ért ez alatt? A 21. században olyan hatalmas reklámzajban élünk, hogy márka legyen a talpán, amelyik bírja az iramot. Valahogyan mégis muszáj kitűnni ebben az óriási zajban, erre pedig számos marketingeszköz áll a rendelkezésre. Vannak ingyenesek, fizetősek, letölthetőek, megvásárolhatóak, csak tőlünk függ, hogy melyiket tudjuk igénybe venni.

Egy eszköz viszont MINDEN márka számára elérhető: a nyilvános megszólalás lehetőségéhez senkitől sem kell engedélyt kérnünk.

Mivel azonban ezzel a lehetőséggel bárki élhet, meg kell tanulni a lehető legjobban csinálni: a storytelling technikáját kell használni, ahol csak lehet!

Hogy miért? Mert az agyunk könnyebben megérti és megjegyzi a történeteket, mint az adatokat. Amikor történetet hallunk, akkor nemcsak az agyunk nyelvi feldolgozásért felelős területe aktiválódik, hanem az auditív, a szagló, a vizuális, az érzékszervi és a motoros kéreg is: nemcsak egyszerűen halljuk, hanem ÉREZZÜK is a történeteket.

Ezt pedig azért nagyon fontos tudnunk, mert neuropszichológus szakemberek (egyébként elképesztően érdekes) kutatások alapján megállapították, hogy a vásárlásról az érzelmeink döntenek, nem pedig a racionalitásunk.

Márkaként tehát kapcsolatot kell teremtenünk a leendő vásárlóinkkal, mielőtt szárazan, lényegre törve az arcuk elé tolnánk az ajánlatunkat.

Amikor hallunk egy történetet, akkor elkezdünk érezni valahogyan, kapcsolódunk, azonosulunk, és végül vásárlunk. Nincs vásárlás érzelmek nélkül, érdemes hát kihasználni azt a lehetőséget, amit a storytelling kínál nekünk.

storytelling

Nem kell attól félni, hogy senki sem lesz kíváncsi a mondanivalónkra: a történetmesélés a természetes kommunikációs eszközünk, évezredek óta a természetünk része. A történetek ösztönösen vonzanak bennünket, egyszerűen elkerülhetetlen, hogy saját következtetéseket akarjunk levonni. A tudás iránti vágy mindenkiben jelen van (kiben erősebben, kiben kevésbé), egy jól elmesélt történet pedig nemcsak kielégíti a vágyunkat, hanem folyamatosan fent is tartja a figyelmünket.

A storytellingtől sokan félnek, pedig semmi misztérium nincsen benne: mindenki tud történetet mesélni, hiszen egész nap azt csináljuk. Az viszont vitathatatlan tény, hogy nagy segítség, ha van egy sorvezetőnk, amire bármikor rápillanthatunk.

Egy következő cikkben elmesélem, melyek egy igazán jó történet jellemzői. Iratkozz fel a hírlevelünkre, akkor biztosan nem maradsz le róla!

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .