Az Instagramon gyakran találkozhatunk ezzel a két jellel: @ és #. És bár mindkettővel megjelölünk dolgokat az Instán, a helytelen használatuk valójában elpocsékolt energia.
Mi a @ és a # jel között a különbség?
A hashtagek vagy magyarul keresőcímkék, melyek jele #, a tartalmak kategorizálására és kereshetőségére szolgálnak.
A @ jelet ezzel szemben profilok és felhasználók megjelölésére (magyarul: említésére) használjuk.
Technikailag mindkét jelnek hasonló a hatása: linkként kapcsolja össze a helyet, ahol alkalmazzák, illetve az “oldalt”, amit a jel megjelöl.
Akkor mégis mi a különbség? Pontosan ez az érkező oldal, ahova a link mutat:
– míg a # jel egy gyűjtőoldalra vezet, ahol az összes olyan tartalom elérhető, amely az adott hashtaggel van megjelölve
– addig a @ említéssel egy konkrét profil oldalára érkezel
A legfontosabb kérdés tehát, amit a használatuk előtt fel kell tenned: hova szeretnéd vezetni a felhasználókat?
Ha tartalmakhoz, akkor használd a # jelölést. Ha egy adott profilra, akkor @ jelet tegyél a felhasználónév elé.
Hol használhatod ezeket a jelöléseket?
Mindkét linkelési formát használhatod az Instagram alábbi részein:
– képfolyambeli posztokban: mind a poszt szövegezésében, mind a posztok alatti kommentekben
– Sztorikban: akár a szövegbeviteli eszköz, akár a kijelölt (#keresőcímke vagy @említés) matrica segítségével
– direkt üzenetekben
– Reelseknél: a Reelsek, mint rövid videós tartalmak, jelenleg külön kategóriát képeznek az Instagramon, ugyanakkor beépülhetnek a képfolyambeli tartalmak közé is, mivel oda is meg lehet
– a profilod bio részében: a profilod bemutatkozás részében is használhatsz hashtageket és említéseket is
Ugyanakkor az, hogy valamit használni lehet, nem jelenti azt, hogy érdemes is.
A képfolyambeli posztoknál és a Reelseknél egyszerű a helyzet:
– amennyiben szeretnéd, hogy a tartalmad megjelenjen egy adott gyűjtőoldalon (ezzel pedig megadni a lehetőséget a felhasználóknak arra, hogy ezen a gyűjtőoldalon keresztül megtalálják a tartalmad), akkor használj hashtageket
– ha pedig egy profilra szeretnéd átvezetni a felhasználókat, akkor a @ jelet alkalmazd
A Sztoriknál már kevésbé egyértelmű a helyzet, mivel itt mind a #, mind a @ említés használata egyirányú linkelést hoz létre: vagyis a Sztoriból eljuthatasz a hashtag oldalra vagy adott profilhoz, ugyanakkor a hashtag vagy a profil oldaláról már nem jutsz vissza a Sztoriba.
(Ez nem mindig volt így egyébként: volt egy időszaka az Instagramnak, amikor a hashtagek gyűjtőoldalán megjelentek Sztorik is, és ez remek nézettségnövelő eszköz volt, azonban a 2020-as Egyesült Államokbeli elnökválasztások idején ezt a funkciót lekapcsolta az Instagram.)
Emiatt a #-ek használta a Sztorikban gyakolratilag felesleges. A profilok megjelölése azonban továbbra is jó kapcsolatépítési eszköz, érdemes élni vele!
A profil bio/bemutatkozás részében hasonló a helyzet, mint a Sztoriknál.
Az itt használt #-ek forgalmat nem hoznak a profilnak, mivel az Instagram hashtagek esetében nem keres profilokra, és a hashtag gyűjtőoldalon se mutatja meg őket. Ugyanakkor stratégia szempontjából, például egy közösségi kampánynál lehet relevanciája, amikor kifejezetten a közösség által készített tartalmakon van a hangsúly.
A @ említés már érdekesebb kérdés, mivel ezáltal összeköthetők profilok, és egyik profilról el lehet jutni a másikra is. Tipikus példája ennek, hogy ha mondjuk viszel egy személyes profilt, a bemutatkozásodban kiírhatod, hogy a szakmai tartalmakat keressék a szakmai profilodon (@ említéssel megjelölve természetesen), illetve fordítva: a szakmai profilon megjelölheted a személyes profilodat, mint releváns háttérinformációt a profil kezelőjéről.