Szeretnél megtanulni egy pofonegyszerű trükköt, amivel a szövegeid erőteljesebbek, hangsúlyosabbak és meggyőzőbbek lehetnek?
Akkor olvasd el ezt a cikket, aztán vegyél elő tollat és ceruzát, majd kezdj el gyakorolni. Ha kitartó, következetes és szorgalmas vagy, gyorsan bele fogsz jönni, mert tényleg hihetetlenül könnyen alkalmazható.
A cikkemben már háromszor is használtam, mire elértél ehhez a mondathoz. Hogy mit?
A hármas szabályt!
A három egy mágikus szám.
Neuropszichológus szakemberek kimutatták, hogy bár nem tudják, pontosan miért, de az emberi elme úgy van programozva, hogy könnyebben elsajátítja a fogalmakat, ha azok hármas számozásúak.
Mi az a hármas szabály az írásban?
Azt biztosan te is hallottad már, hogy a tudás megszerzéséhez mintákat használunk. Nos, bizonyított tény, hogy ha ezek a minták hármas tagolásúak, akkor jobban rögzülnek, mert valahogyan mélyebb benyomást tesznek az agyunkra.
A hármas szám bár rövid, de már ismétlődhet benne egy bizonyos minta, és elég ahhoz, hogy információt közvetítsen. Emellett pedig még ritmusos is, ami segít, hogy az említett minta és információ megragadja a figyelmünket, és beágyazódjon az emlékezetünkbe.
Már az ókorban is tudták, hogy különleges, nem véletlen hát a latin mondás sem: “omne trium perfectum”, “minden, ami háromból áll, tökéletes vagy teljes.
Nem kell messzire mennünk ahhoz, hogy példákat találjunk a technika alkalmazására. Az irodalomban számos ilyet láthatunk: A három kismalac meséje, Dumas: A három muskétás vagy Rejtő Jenő: A három testőr Afrikában című könyvei.
A jelzőlámpa három fénye: sárga, piros és zöld, a kő-papír-olló játék. A híres mozitrilógiák: A Gyűrűk Ura, A keresztapa, a Hannibál.
A végtelenségig sorolhatnám, de ennyi példa talán elég ahhoz, hogy lásd, a hármas szabály mindenhol ott van.
A hármas szám önmagában kerek és teljes. Ez a minimális szám ahhoz, hogy egy listának vagy felsorolásnak értelme legyen.
A hármas szabály a copywritingban, vagyis a meggyőző szövegírásban széles körben alkalmazott elv.
Te is könnyen beépítheted a saját szövegeidbe, hogy kihangsúlyozd azokat az információkat, melyeknek nagyobb nyomatékot szeretnél adni.
Mutatom, hogyan alkalmazd!
1. Csoportosítsd a hasonló igéket, mellékneveket
A melléknevekkel csínján kell bánni, hiszen a túl sok tönkre teheti a mondanivalónkat (erről egy következő cikkben fogok mesélni), ha azonban ráérzel, hogyan használd őket, akkor nyert ügyed van: a termékeidet, szolgáltatásodat sokkal kívánatosabbá teheted az olvasó (potenciális vásárló) számára, hiszen így könnyebben el tudja képzelni, mit kínálsz neki.
Alkalmazd a hármas szabályt a jelzők használatakor: csoportosítsd őket, hogy nyomatékosabban közvetítsék az információt, amit meg szeretnél osztani.
„Ha kitartó, következetes és szorgalmas vagy, gyorsan bele fogsz jönni, mert tényleg hihetetlenül könnyen alkalmazható.”
2. Bevezetés, tárgyalás, befejezés
Milyen jól megtanultuk anno a középiskolában, ugye? Nem véletlenül lovagoltak annyit rajta a magyar tanáraink (bármennyire untuk is már az esszék felépítését):
minden történetnek kell, hogy legyen bevezetése, tárgyalása és befejezése. Igen, egy egyszerű posztnak vagy Facebook hirdetésnek is. Nem kell túlgondolni, nyilván sokszor meg van kötve a kezünk a karakterek száma miatt.
De annyira klasszikus hiba ez a szövegíráskor, hogy érdemes beszélni róla.
Gondolj bele: te szakértője vagy a témádnak, kívül-belül, szőröstől-bőröstől, A-tól Z-ig ismered a terméked, szolgáltatásod. (Igen, itt túltoltam a hármas szabályt😊). Ha Te írsz róla, rögtön a következtetéshez ugorhatsz, hiszen neked egyértelmű minden. Az olvasóidnak viszont nem.
A bevezetőben röviden mondd el, hogy miről fogsz beszélni.
A tárgyalásban menj bele a témába.
A végén pedig a legfontosabb gondolatok megismétlésével zárd a szöveget.
Ha egy ilyen világos, egyértelmű és átlátható struktúrát alakítasz ki, az olvasóidat logikusabb és meggyőzőbb módon vezetheted el a kívánt cselekvéshez.
3. Tegyél bele egy csavart!
Ha a felsorolás utolsó elemébe egy nem várt csavart csempészel, az segít fenntartani az olvasóid figyelmét, sőt, humort is varázsolhatsz vele!
Van egy híres mondat, ami erre tökéletes példa. Vitatkoznak, kinek tulajdonítható: Mark Twain vagy Benjamin Disraeli mondta-e valójában, ám nekünk igazából mindegy is. Csak a mondat a lényeg. A mondat, ami zseniális bemutatása annak, amiről ebben a bekezdésben beszélek:
„Háromféle hazugság létezik: a hazugság, a szemenszedett hazugság és a statisztika”.
Hogyan működik itt a hármas szabály?
Nagyon egyszerűen:
A lista első két pontja (hazugság és szemenszedett hazugság) már kialakított egy mintát a fejünkben, ezért valami olyasmit várunk, mint “szörnyű hazugság” vagy “hatalmas hazugság”. Valamit, ami fokozza az előzőeket. De akkor bumm, jön, hogy „statisztika”, és ki is zökkenünk az olvasásból: a figyelmünk újra felélénkül, sőt, a nem várt befejezés miatt meg is ragad a fejünkben a mondat.
Ha a felsorolás harmadik elemébe egy csavart is beiktatsz, a szöveged szellemesebb, ritmusosabb és fülbemászóbb lesz; a humor pontosan ez: a várt valóság és a meglepetés keveréke.
A cikk elolvasása után mostmár tudod: szövegeid írásakor koncentrálj a hármas számra! Ha szeretnél kapcsolatot kialakítani a közönségeddel, szeretnéd meggyőzni őket, és azt akarod, hogy megragadj a fejükben: gondolkodj háromban.
Nincs is más hátra, minthogy megtanuld, gyakorlod, és alkalmazd ezt a nagyon egyszerű technikát!