A statisztikák- és a mindennapi tapasztalatom- azt mutatják, hogy a magyar online vállalkozók egyre nagyobb része használja az egyik leghatékonyabb marketing eszközt, a hírlevelet.
Több hazai márka hírlevelére is fel vagyok iratkozva, és bár örömmel látom, hogy a hírlevelek egyre ügyesebben vannak megírva, és a legtöbb márkánál már valódi stratégia alapján működnek, de az alábbi 3 hibát mégis általános jellemzőként emelném ki.
1. Nem megfelelő a köszönés- már ha van egyáltalán
Kedves Kovácsné! Kedves Józsefné! Kedves Kovács Józsefné! Kedves !
Te is kaptál már olyan levelet, amiben rosszul szólítanak meg?
Persze, nem olyan nagy hiba ez, de a hírlevél eszközét azért használjuk, hogy közelebb kerüljünk a potenciális vásárlóinkhoz. Természetesen mindenki tisztában van azzal, hogy ezek automatán beállított levelek, és nem egyenként lettek kiküldve, de akkor is kiábrándító, ha egy márka rosszul szólítja meg a feliratkozottakat a leveleiben.
Ez a hiba könnyen kiküszöbölhető:
a feliratkozó formon a mezőknél MINDIG legyen egy olyan mező, hogy vezetéknév. Ha csak azt írod a mezőbe, hogy név, azt bárki szabadon értelmezheti. De ha pontosan meghatározod, hogy vezetéknév, akkor nem olyan valószínű a tévedés.
Még így is lesz olyan, aki elnézi, de ennek is van megoldása: havonta egyszer szánj fél órát a listád átfutására, és ha látod, hogy valahol rosszul szerepel a keresztnév, akkor javítsd ki manuálisan.
Bár apróságnak tűnik, de erre is figyelj:
Magyarországon a Kedves/Tisztelt x.y! megszólítás formulát használjuk a levelekben. Nem vesszőt, nem simán csak semmit, hanem felkiáltójelet teszünk a név után.
És persze mindig legyen megszólítás a hírleveleidben, ne csak úgy in medias res kezdj beszélni! Nincs annál kiábrándítóbb, ha egy márka arra sem veszi a fáradságot, hogy köszönjön.
Nem szórólapot küldesz, hanem levelet. A levelek pedig megszólítással kezdődnek.
2. Távolságtartóan beszél az olvasóhoz
Persze, nem minden márka tud közvetlenül csacsogni az olvasóival. De az, hogy komolyabb témáról van szó, nem zárja ki a felszabadultabb kommunikáció lehetőségét.
Ahogyan a social média posztokban sem szerencsés a szakszavak és anglicizmusok használata, a hírlevelekben is érdemes elkerülni őket.
Ki szeret olyan levelet kapni, amit karótnyelve írtak meg?
A trükk annyi, hogy úgy írd meg a levelet, mintha egy ismerősödhöz beszélnél. Nem baj, ha csavarokat, klímaberendezést vagy valamilyen orvosi szolgáltatást árulsz. Hogyan beszélnél róla egy barátodnak, családtagodnak? Na, úgy kell a levelekben is!
3. Csak és kizárólag értékesítői tartalmakat küld
Az olvasó nem együgyű, azonnal érzi, ha csakis eladni akarsz neki. Igen, nyilván az a célod, de ahogyan az első randin sem rohansz ajtóstul a házba, a hírlevelekben is kell a felvezetés.
Néhány szakértő a Pareto-elv alkalmazását javasolja: 10-ből 2 legyen igazán értékesítési levél, a többiben edukálj és szórakoztass! Mesélj a márkáról, a kulisszatitkokról, a terveidről, és ami ennél még fontosabb:
teremts igényt a termékedre, szolgáltatásodra úgy, hogy sokat kommunikálsz az előnyeiről, és hogy milyen problémára jelent megoldást.