Black Friday: egy nap, amikor a vásárlásé a főszerep

A Black Friday vagy magyarosítva fekete péntek, eredetileg Amerikából származik és ott a karácsonyi vásárlási szezon kezdetét jelenti. Néhány éve már itthon is rengeteg bolt és vállalkozás készül ezen a napon extra akciókkal és különleges kedvezményekkel. Az elmúlt évek statisztikai adatai bizonyítják, hogy a hazai vásárlási hajlandóság évről évre egyre nő, ezért a Black Friday-re nemcsak fogyasztói, hanem vállalkozói oldalról is érdemes felkészülni.

A Black Friday szülőhazája: Amerika

Mind oly sok minden más, a Black Friday „hagyománya” is Amerikából ered. Bár már itthon is egyre többen készülnek ezen a napon különleges akciókkal, az USA-ban szinte nincs olyan üzletág, ahol november végén ne lenne a kulcsszó a Black Friday.

Éppen ezért most következzen néhány érdekes statisztika a tavalyi eseményről, 2021 november 26-áról:

  • 2021 fekete péntekén 155 millió amerikai vásárolt, ebből 88 millió online.
  • A Black Friday online vásárlások eladása elérte a 8,9 milliárd dollárt.
  • A rendelések átlagos értéke 9%-kal nőtt 2020-hoz képest.
  • A Black Friday eladások közel 43%-a mobiltelefonon keresztül történt.

Black Friday, avagy fekete péntek itthon

Ahogy látjuk ezek a számok egészen brutálisak. Ahogy korábban említettem, a fekete péntek különleges hangulata Magyarországot is elérte az elmúlt években. Nem csak eladói, hanem vásárlói oldalról is sokan készülnek rá. Éppen ezért, ha vállalkozók vagyunk, érdemes kihasználni ezt a lehetőséget, ugyanis az emberek az akciókat látva költekezőbb kedvükben vannak.

Szintén 2021-es adatok, az Offerista Group kutatása alapján:

  • Itthon a megkérdezettek 85%-a készült tudatosan valamilyen vásárlásra a novemberi akciók során.
  • A maradék 15% eredetileg nem tervezett vásárolni. Közülük 73% nyilatkozott arról, hogy nyitott a spontán vásárlásra, ha egy igazán különleges ajánlattal kerül szembe. 
  • A válaszadók 32,97%-a húsz- és ötvenezer forint között tervezett költeni.
  • Ebben az évben a Black Friday akciók során átlagosan 17%-os kedvezménnyel készültek az online kereskedők.

Ahogy a fent említett statisztikákból látszik, az emberek nemcsak szeretik kihasználni a fekete péntekkel járó akciókat, hanem vannak, akik egyenesen készülnek rá. Előre kinézek bizonyos termékeket annak reményében, hogy ezen a napon kedvezményesen tudnak majd lecsapni rájuk. Éppen ezért vállalkozóként is érdemes elgondolkodni rajta, hogy csatlakozzunk-e a Black Friday akciók sorába és valamilyen extra akciót hirdetünk erre a napra. Idén, 2022-ben november 25. lesz az a bizonyos fekete péntek.

Hogyan készülj a Black Friday-ra vállalkozóként?

Ha úgy döntünk, hogy a vállalkozásunk szempontjából megéri bizonyos akciókkal készülni a (leendő) vásárlóink számára, akkor nagyon fontos, hogy előzetesen felkészüljünk az aznapra várható megnövekedett forgalomra. Egyrészt infrastrukturális szempontból, hogy aznap biztosan ne omoljon össze a rendszer, konkrét termékek esetén pedig szintén nem árt feltölteni a készleteket és előzetes leltárt készíteni.

Nem mindegy az sem, hogyan kommunikálunk akár az előtte lévő kampány során, akár azon a napon. Akár már néhány nappal előtte jelezhetjük a különböző social media felületeken, hogy készülünk bizonyos akciókkal, de a konkrét kedvezményről a pontos részleteket csak aznap tegyük közzé. A megjelenésekénél lehetőleg használjunk feltűnő színeket, kiemeléseket és nagy betűméretet.

Fontos azt látni, hogy nagyon sok cég készül ilyenkor akciókkal. Ahhoz tehát, hogy megszerezzük a potenciális vásárlókat, egyrészt meg kell küzdeni az összes versenytárssal, másrészt muszáj valahogyan kitűnni a tömegből. Ezen segíthet egy jól felépített kommunikációs kampány.

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .